*یک خبر خیلی معتبر!

همین حالا یک پیام تلگرامی خواندم با این مضمون: 

"اهالی روستایی درعمان که وکان نام دارد، بعلت ساعت طلوع وغروب خورشید، فقط 3ساعت ونیم روزه میگیرند!

این روستا درارتفاع 2000متر ازسطح دریا قراردارد وخورشید درآنجا ساعت11صبح بوقت محلی طلوع و14:30غروب میکند."

چون چنین موضوعی غیر قابل باور و غیر ممکن بود تصمیم گرفتم جستجو کنم ببینم چنین چیزی امکان دارد یا نه؟؟! چرا که فکر می کنم طلوع و غروب خورشید هیچ ربطی به ارتفاع از سطح دریا ندارد و این طول و عرض جغرافیایی ست که تعیین کننده مدت زمان روز و شب است. 

پس از جستجو متوجه شدم که این موضوع قبل از تلگرام در چندین سایت خبری معتبر منتشر شده، اما هیچ دلیل علمی که اثبات کند چنین چیزی امکان پذیر است پیدا نکردم.

حالا سوالی که ذهنم را مشغول کرده این است:

اگر این خبر درست نیست، چطور می شود که سوالی به محض خواندن این مطلب به ذهن من رسید به نگارنده اش که کارش تهیه و انتشار خبر است نرسیده باشد؟؟؟!

نظرات 7 + ارسال نظر
گربه تنها سه‌شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 12:12 ب.ظ

ارتفاع باعث میشه شما زود تر طلوع را ببینی و دیر تر غروب را ببینی ... یعنی اگر اتفاع بیشتری از سطح دریا داره باید زمان روزه بیشتر بشه ... و عمان به دلیل نزدیک بودن به خط استوا غروب و طلوعش در فصل های مختلف زیاد فرق نمیکنه
خبر اصلا معتبر نیست
من یه مطلب راجع به روزه هم نوشته بودم اگر هنوز باشه برات کپی اش را ارسال میکنم

اما حتی توی خبرگزاری تسنیم هم منتشر شده!!!

گربه تنها سه‌شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 12:15 ب.ظ

ببخش اصل مطلب یادم رفت
بیشتر ما عادت داریم بدون فکر هر خبری را بپذیریم
کمتر افرادی هستند که به خود و فکر خود ایمان داشته باشند و قبل از پذیرفتن هر خبر کمی در مورد آن مطالعه یا تحقیق کنند
تو جزو هوشمندان هستی

من با این بدون فکر پذیرفتنه مشکل دارم
و اینکه شما به من لطف داری

نیما سه‌شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 02:55 ب.ظ http://sunray.blogsky.com/

منبع اصلی روزنامه سعودی "المرصد" بوده ظاهرآ خبر درسته شبکه العالم هم خبر رو منعکس کرده. خوش بحالشون ایکاش میشد برم عمان یا پاتایا

آخه علتش چیه که اینجوریه؟؟؟
منبع المرصد چیه؟؟
باید یه دلیل علمی داشته باشه
طلوع و غروب خورشید به طول و عرض جغرافیایی ربط داره نه ارتفاع

پیک سه‌شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 03:40 ب.ظ http://eshtebahinevis.blogfa.com/

علت کشوندن من و شما به اون سایته!و اینکه ماها عاشق شایعه پراکنی هستیم بدون هیچ دلیلی! :)

میدونی بدبختی ماها چیه؟
حتی به خودمون زحمت نمیدیم منبع خبر رو پیدا کنیم که بخوایم به او سایت بریم
فقط باور می کنیم و به یه کپی پیست این ور و اون پخشش می کنیم

نیما سه‌شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 07:32 ب.ظ http://sunray.blogsky.com

پارسال تو اخبار تلویزیونی و ماهواره ای موثق میگفتن تو دانمارک ۲۱ ساعت روزه میگیرن! در این مورد چه نظری دارید؟

خب دانمارک شمال اروپا هست و چون به قطب شمال نزدیک وقتی ماه رمضان توی نیمه اول سال باشه روزها طولانی تره اما عمان نزدیک به خط استوا هست تفاوت طول روز تو فصل های مختلف هم خیلی زیاد نیست

گربه تنها یکشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 02:34 ق.ظ

مطلب روزه از وبلاگ که فیلتر شده همانطور که قول داده بودم ... البته این جزو نوشته های خوب هستش که اصلا فکر نمیکردم دچار مشکل بشم
...........................
همانگونه که میدونید در قطب ها طول شبانه روز بسیار بلند هستش
تغریا 6 ماه سال روز و 6 ماه دیگه شبه
حالا من هم برای کمک و تشویق بعضی از روزه داران یه مسابقه اینجا گذاشتم
هر کس بره قطب و کل ماه رمضون را روزه بگیره تمام هزینه مسافرت خودش را به همراه 110 سکه بهار آزادی بیاد از من هدیه بگیره
حالا بازم بگید توش حکمت هست و خوبه
حکمتش این بود که من شما رو خیط کنم
........................................................................
بعدا اضافه شده
........................................................................
نمی دونم چرا روزه برات هناق شده آخه وقتی اسیر شیطان بشی همین است دیگه بلاخره تو قطب هم ساعات شرعی وجود دارد دیگر خیلی احمقانه است که اگه ۶ماه شب است ۶ماه رو مثلا باید بخوابیم یا تو خیلی احمقی یا خودتو زدی به خنگی
اینقدر اسیر نفس نباش تو که طاقت گرسنگی و تشنگی و ... نداری وای به حالت دلم برات میسوزه
خدایا شکر که دشمنان دینت را از حمقا قرار داده ای
پاسخ:
دوست عزیز منم دقیقا همین را میگم
زمانی که طول شب و روز بلند و کوتاه میشه زمان بیداری و خواب ما تغییر نمیکنه
ولی ساعات شرعی تغییر میکنه ( اذان صبح قبل از طلوع آفتاب و اذان مغرب بعد از غروب آفتاب)
اما چرا با تغییر زمان طلوع و غروب خورشید ... زمان روزه چیزی حدود 8 ساعت اونم توی تهران (با طول جغرافیایی 50 درجه) باید تغییر کنه
منظورم اینه که خدا نمیدونسته وقتی از عربستان که تقریبا نزدیک خط استوا هستش هر چه به سمت قطبین میریم طول شب و روز در فصل های مختلف فرق میکنه
و تکلیف اون هایی که توی شمال 60 به بالا هستن مثل سوید و روسیه .. و .. و .. و چی میشه؟

خب شاید به مذاق خیلی ها خوش نیاد اما منم همیشه می گم حکمی که جبر جغرافیا توش تاثیر داره باید بهش شک کرد
در ضمن اون خبر توسط وزرات گردشگردی عمان تکذیب شد.
اون روستا بنا به موقعیت جغرافیایی که داره سه ساعت بیشتر آفتاب رو ندارن اما این ربطی به طلوع و غروب خورشید نداره، یعنی مردم خورشید رو نمی بینن به خاطر احاطه شدن توسط کوه ها اما خورشید هست

گربه تنها چهارشنبه 26 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:34 ب.ظ

پس در حقیقت روستا در شکافی بین دو دهنه کوه قرار داره

آره فک کنم
چون فقط در اون صورت میشه که 3.5 ساعت در روز آفتاب داشته باشند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد